به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بعدازظهر دیروز سومین نشست هماندیشی همایش شهرسازی ریل پایه ۲ با حضور مهرداد تقیزاده عضو هیات مدیره شرکت راهآهن، مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، سیادت موسوی و متخصصان حملونقل ریلی و شهرسازی در شرکت راهآهن برگزار شد.
در ابتدای جلسه مطرح شد؛ برای افرادی که اولین بار در این همایش شرکت میکنند، جلسهای جهت ارائه توضیحاتی از همایش شهرسازی ریل پایه ۱ تشکیل خواهد شد تا آمادگی ذهنی برای همایش دوم داشته باشند.
در ادامه پنج هدف اصلی برگزاری جلسه عنوان شد که عبارتاند از :
۱- تعمیق درک تئوریک از مفهوم شهرسازی ریل پایه با تعریف محلی و بومیسازی آن
۲- استمرار سیاست TOD در نظام برنامهریزی کشور
۳- کمک به نهادسازی برای اجرای TOD
۴- تأکید در طراحی درست و خلاقانه TOD در مقیاسهای مختلف
۵- معرفی نمونههای موفق TOD برای دستیابی به نمونههای پایلوت
پیشنهادی که در خصوص اهداف اصلی مطرح شد بر چگونگی تقاضای سفر و عوامل مؤثر در تغییر ذائقه مردم و تبدیل شهرسازی ریل پایه بهعنوان یک مطالب عمومی تأکید شد.
تقی زاده بابیان اینکه باید تی او دی در کشور دنبال شود گفت: شهرداریها در همه جای دنیا به دنبال نزدیک کردن ایستگاههای راهآهن به مرکز شهر هستند و در شهرهای بزرگ مانند لندن و پاریس بر تعدد ایستگاهها تأکید میشود.
وی افزود: گروه مطالعاتی برای اجرا کردن «تی او دی» در بیآرتی انجام شد که متوجه شدیم این کار نشدنی است زیرا «تی او دی» با حضور بخش خصوصی انجام میشود و آنها در جای مطمئن سرمایهگذاری میکنند اما حملونقل ریلی حتی اگر تراموا هم باشد توجیه اقتصادی دارد.
پس از بحث و تبادلنظر در خصوص اهداف فوق موارد موردنیاز برای تصمیمگیری در این جلسه مطرح شد که شامل:
۱- مقالات سفارشی
۲- پیشنهاد سخنرانان خارجی و داخلی بر اساس محورهای موضوعات
۳- تعیین افراد مسئول هر یک از پنلها و کارگاهها
۴- ارائه مباحث کمک به طرح موضوع در دانشگاهها و ارتباط با آنها
۵- ارائه مطالب و جریان سازی توسط اعضا
۶- پیگیری اسپانسرهای معنوی مرتبط با دانشگاهها
۷- زمانهای مهم
۸- هزینههای ثبتنام شدن
در بخش مقالات سفارشی ۴ موضوع از ۱۰ محور تعیینشده از اهمیت ویژهای برخوردار هستند عبارتاند از:
الف) تأثیر شهرسازی ریل پایه بر توسعه اقتصاد (اهداف کلان) و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری (اهداف خرد) ترجیحاً بامطالعه موردی کشور
ب) ملاحظات لارم در اجرای شهرسازی ریل پایه در ایران (شهرسازی زمینهگرا)
پ) معیارهای مکانیابی و تعیین تعداد ایستگاههای راهآهن در داخل شهرها با رویکرد یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری
ج) اثرات شهرسازی ریلپایه بر آلودگی هوا (دیزلی و برقی)
پیشنهاد دیگری مبنی بر ادغام عنوان چهارم در موضوع اول بود زیرا مفهوم آلودگی میتواند در در بخش اول نمود پیدا کند
همچنین محورها و موضوعات سخنرانان داخلی و خارجی نیز به سمع و نظر حظار رسید که به شرح زیر است:
۱-ارائه نمونه موفق جهانی
۲-شهرسازی ریل پایه و مبانی نظری شهرسازی نوین
۳-شهرسازی ریلپایه و توسعه عدالت اجتماعی (حاشیهنشینی)
۴-بررسی ابعاد زیست محیطی و نقش آن در توسعه پایدار
۵-یکپارچگی در برنامهریزی حمل و نقل و توسعه شهری و منطقهای با معرفی نمونههای جهانی
۶-شهرسازی ریلپایه و ارتقای کیفیت زندگی
۷-ارتقا توجیهپذیری اقتصادی شهرسازی ریلپایه با تجمیع سایر اهداف مهم مانند تابآوری و پدافند غیر عامل
حمید سیادت موسوی با توجه به محورها تصریح کرد: دو محور اساسی اجتماعی و اقتصادی در این میان مطرح است که در بحث اجتماعی شامل مباحث حاشیهنشینی و حقوق شهروندی میشود که باید برجسته شود. همچنین در مسئله اقتصادی کشورها به خاطر مسئله خودرو محوری و حملونقل گران با تهدید مواجه است و این گرانی مردم را تا آستانه فقر پیش میبرد.
وی افزود: به نظر میرسد این دو مبحث را با احتساب تصادفات و حوادث، آلودگی، زمان تلفشده، نیروی کار تحلیل رفته، این دو محور را بهعنوان سخنرانیها داشته باشیم.
در ادامه موضوعات پنلها و کارگاهها مطرح شد که شامل موارد زیر است:
۱- نمونههای TOD اجراشده در ایران
۲- شیوه بازنگری طرحهای بالادست بر اساس TOD
۳- ساماندهی قطارهای باری در مدخل شهرها (برگزارکنندگان شرکت ارپ)
۴- معیارهای تعیین محدوده جغرافیایی مجموعههای شهری، مقیاس و مکانیابی TOD
در ادامه پیشنهادی از سوی کارشناسان شهرسازی مبنی بر کانون TOD با نظام عرصههای عمومی و شهری فعال مطرح شد و مورد استقبال جمع قرار گرفت.
نظر شما